Van oudsher wensen eigenaren van familiebedrijven dat het bedrijf binnen de familie blijft. Hoe denkt de volgende generatie hierover?
Van oudsher wensen eigenaren van familiebedrijven dat het bedrijf binnen de familie blijft. Hoe denkt de volgende generatie hierover?
Juist in de decembermaand wordt er in de diverse staken van de familie heel wat afgepraat om wel of niet naar dat “verplichte” diner te gaan.
Herkent u binnen uw bedrijf ook het fenomeen dat de familiebanden en de harmonie die daar bij hoort de groei van het bedrijf in de weg staat? Deze blog laat zien dat u niet de enige eigenaar of opvolger bent die worstelt met een goede balans tussen harmonie in de familie en groei van de […]
Wie zijn auto verkoopt zal deze eerst oppoetsen. Met een bedrijf is het niet anders. Een bedrijf dat moet worden overgedragen aan de volgende generatie of aan derden moet daarvoor in gereedheid worden gebracht.
De overdracht van een bedrijf wordt door ondernemers en hun adviseurs vaak gezien als een ingewikkeld proces dat met de nodige kennis van de financiële, fiscale en juridische aspecten wel in goede banen te leiden is. Ze realiseren zich daarbij te weinig dat dwars door die technische uitvoering een heel ander maar minstens zo gewichtig element een rol speelt.
Het is logisch dat de directeur – ondernemer van een familiebedrijf het zetten van de stap naar een constructieve benadering van zijn opvolging uitstelt. Pas als je dat door hebt snap je de impasse waarin hij/zij zich bevindt.
Marisca van den Honaard van WIQSupport had een lang gesprek met één van haar relaties. Het werd een interessant gesprek over de beleving van het opvolgingsproces. Hier het verhaal.
De crisistijd wordt door een derde van de eigenaren van familiebedrijven gezien als het juiste moment voor de bedrijfsoverdracht. Waarom eigenlijk?
Ze zeggen wel eens dat de bedrijfsopvolging binnen de familie voor 80% uit emotie bestaat en voor 20% zakelijk is. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Het is bekend dat ondernemers graag willen dat eigen kroost het bedrijf voortzet. De vraag is of opvolging binnen de familie altijd de beste keus is.
Staat de ondernemersgeest wel centraal in families? Springt het familiebedrijf wel goed in op de dynamiek van de markt? De crisis heeft niet alleen voor misère gezorgd, maar ook tot een verandering in denken en zo in ondernemerschap. Lopen familiebedrijven hierin voorop, of missen ze de boot? Ilse Matser schrijft daarover in een artikel op […]
Internationaal onderzoek toont aan dat wereldwijd meer dan 2/3 van alle familiebedrijven desintegreert na een bedrijfsopvolging en dat slechts 10 procent het volhoudt tot en met de derde generatie. “From shirt sleeves to shirt sleeves in three generations”. Het woord ‘succes’ komt voort uit het Latijnse succedere, wat opvolgen of navolgen betekent, maar het is […]
Veel familiebedrijven zijn kwetsbaar door de onmisbaarheid van de ondernemer zelf. Valt deze weg, dan ontstaat er een groot probleem. Bedrijven hebben hier gelukkig steeds meer oog voor. Familiebedrijven zijn om veel redenen sterker dan niet-familiebedrijven, bijvoorbeeld door de hogere liquiditeit die zij doorgaans hebben en het volgen van een strategische langetermijnvisie. De achilleshiel schuilt […]
George van Dam, 55 jaar, een van de twee eigenaren van een aantal schoenenzaken gevestigd in Gorinchem en omgeving: “Wij hebben een florerend familiebedrijf met vijf filialen. Het zit al langer in mijn hoofd om een zesde zaak te openen. Wat verder weg; Utrecht of Den Bosch. Mijn oudere broer, die bedrijfsleider is en zijn […]
Op 11 september jl. heeft Minister Kamp een ‘plan van aanpak bedrijfsopvolging’ gestuurd naar de Tweede Kamer. Het plan is gestuurd naar aanleiding van diverse moties vanuit de Tweede Kamer en voortbordurend op een quickscan van Het Center of Entrepreneurship van Nyenrode Business Universiteit. De quickscan is uitgevoerd naar de problematiek omtrent bedrijfsopvolging. Hier zijn […]
Roberto Flören is hoogleraar bedrijfsoverdracht en familiebedrijf op Nyenrode. Hij houdt zich bezig met de continuïteit van het familiebedrijf, maar ook met de harmonie van de familie. ‘Je moet elkaar ook na een bedrijfsoverdracht met kerst wel weer willen zien.’ De opa van Roberto Flören begon in 1934 een bedrijf in schrijfmachines. Dat was in […]
Voor ondernemers is bedrijfsopvolging meestal een eenmalige gebeurtenis, waarbij ze een adviseur nodig hebben. Meestal een accountant, maar die mist vaak de ervaring en kennis om het hele traject te ondersteunen. Digitale scans kunnen helpen.
Door de verstrengeling van familie en bedrijf wordt de moeilijkheidsgraad van het opvolgingsvraagstuk verveelvoudigd.